הפחתת זמן ישיבה בעבודה משרדית – מאת ד״ר יוהנה גייגר

פרויקט להפחתת זמן ישיבה בעבודה משרדית

מאת: ד"ר יוהנה גייגר

עובדים בארץ, כמו בחו"ל, נמצאים במשך פרקי זמן הולכים ומתמשכים במנח ישיבה, הן במהלך עבודתם והן בשעות הפנאי. עם זאת, מחקרים רבים מצביעים על השפעותיה המזיקות של הישיבה הממושכת. שעות רבות של ישיבה נמצאו כקשורות למיגוון מצבי בריאות לרבות השמנת יתר, סכרת, יתר-לחץ דם ופגיעות בריאותיות נוספות.

לאחרונה פורסמו תוצאותיו של פרויקט שהתקיים בחברה במדינת מינסוטה, ארה"ב. מטרת הפרויקט: להפחית את משך הישיבה במהלך יום העבודה, ולמדוד את השפעותיו הבריאותיות של שינוי תנוחת עבודה במהלך יום עבודה.
המחקר נערך במסגרת תכנית רחבה לקידום בריאות בעבודה. הפרויקט הרחב כלל אמצעים שונים לעידוד עובדי החברה להשתתף בפעילות גופנית ובתכניות לקידום הבריאות.

פרויקט Take-a-stand, מינסוטה

על מנת להעריך את הרגלי העבודה ומצב בריאותם של עובדי משרד, קבוצת עובדים העוסקים בעבודהיושבנית לקחה חלק במחקר. שם הפרויקט Take-a-Stand" – "עמוד-על-שלך".
במשרדיהם של חלק מן העובדים הותקנה עמדת עבודה המאפשרת מעבר קל בין עמידה לישיבה ללא הפרעה למהלך העבודה. המיתקנים היו משני סוגים: בחלק מן העמדות הותקנה זרוע מתרוממת למסך ולמקלדת. באחרים הוחלף משטח העבודה במשטח מתכוונן. במהלך ארבעה שבועות בהם השתמשו העובדים בעמדות, נערך מעקב אחר התנהגות הישיבה שלהם. כמו כן, העובדים התבקשו לענות על שאלון הסוקר הרגלי פעילות גופנית, תפיסת בריאות, אומדן זמן ישיבה ליום, קיום כאבי צוואר, גב עליון וגב תחתון ופרופיל מצבי רוח.
בנוסף לדיווח העצמי על זמן ישיבה ליום, נערכה מדידת הרגלי ישיבה בשיטת דיגום מציאות רנדומלי (ESM). כל עובד התבקש לדווח באמצעות שאילתת SMS מספר פעמים ביום האם הוא נמצא בישיבה, בעמידה או בהליכה.
נערכה השוואה בין העובדים בעמדות עבודה מסורתיות לבין המשתמשים בעמדות עמידה-ישיבה. כמו כן, נערכה השוואה בין תקופת השימוש בעמדת עמידה-ישיבה לבין התקופה שקדמה לניסוי והתקופה שאחריו.

ממצאי המחקר

על פי דיווחי המשתתפים במחקר, נמצא כי השימוש בעמדות עמידה-ישיבה הפחית את זמן הישיבה היומי בכ-66 דקות ביום. כמו כן, נמצא כי התנהגות שאינה ישיבה (עמידה, הליכה) גברה ב- 224%. דיווחי המשתתפים על כאבי צוואר וכאבים בגב העליון פחתו ב- 54% במהלך השימוש בעמדות המתכווננות. בקרב העובדים ליד שולחנות עבודה סטנדרטיים לא חל שינוי משמעותי באותה תקופה. בתום תקופת הניסוי, כאשר העובדים חזרו לעמדות ישיבה מסורתיות, חזר שיעור הדיווחים על כאבי צוואר וגב עליון לרמתו הקודמת. לא חל שינוי משמעותי בדיווחים על כאבי גב תחתון.
בדיווחים על מצבי הרוח, חל שיפור משמעותי בקרב העובדים בעמידה-ישיבה. הם דיווחו פחות על תחושות עייפות, מתח, בלבול ודיכאון. לא חלו שיוניים משמעותיים באותה תקופה בקרב העובדים בעמדות ישיבה רגילות.

מסקנות החוקרים

החוקרים מציינים את מגבלות מחקרם, כגון היעדר אקראיות במדגם, מספר מוגבל של משתתפים והסתמכות על דיווח-עצמי. עם זאת, לדעת החוקרים, מוצגת עדות להשפעתן החיובית של עמדות ישיבה-עמידה על בריאותם והתנהגותם של עובדי משרד. עובדים ליד עמדות ישיבה-עמידה דיווחו על שיפור בהתנהגות ניידת בעבודה, הפחתה בזמן ישיבה ביום, הפחתה בכאבי צוואר וגב עליון ושיפור במצב הרוח.

עם החזרה לעבודה בישיבה – משך הישיבה, זמן התנהגות ניידת ודיווחים על כאבי צוואר וגב עליון חזרו לקדמותם.
מחקרים רבים מציינים את הסיכונים הבריאותיים שבישיבה ממושכת. רצוי לבחון אמצעים להפחית את זמן הישיבה ולהגביר את גיוון התנוחות במקומות עבודה על מנת לשפר את בריאותם של עובדי משרדים.